Gladiolen

29 mei 2019 - La Celle-sous-Gouzon, Frankrijk

28 mei , 14de dag. Le Cheilard <> Vogué  : 65 km

De eerste echte “col” : Col de Mezilhac : van 0 naar 1.119 m. over een afstand van 21 km. We zagen daar na onze ervaringen van gisteren “ een beetje” tegenop, want wat stelde gisteren voor? Achteraf denken we verkeerd gegeten te hebben, op maandagochtend zijn kennelijk alle bakkers en overige winkels in de dorpjes gesloten. Bijzonder , maar ieder land zijn gewoontes. We hebben iets soortgelijks meegemaakt toen we in Normandië op weg naar Bordeaux ervoeren dat alle hotels op zondag om 15.30 u. sluiten. Dus toen ik op onze trouwdag precies om 16.30 u voor een aardig hotel stond, bleek dit een aardige fata morgana. Geen warm bad, maar doortrappen.Dus  vandaag : de dood of de gladiolen!!

Fietsen ging echter heel goed, gestaag stijgend al slingerend omhoog langs een weg die een eldorado voor motorrijders bleek en twee Porsches die een straatrace hielden. De laatste 8 km’ s waren zwaar , maar we werden een hart onder de riem gestoken door een vrachtwagenchauffeur die stopte en ons vanuit zijn hoge verende cabine  breedlachend alle goeds en bon courage toewenste. Fantastisch. Hij had waarschijnlijk gezien dat wij niet  als een berggeit á la van Impe de berg opvlogen, maar kruipend als droge slakken wel  enige bemoediging konden gebruiken. Els wist nog te melden dat , toen zij enige omgehakte bomen langs de weg zag liggen, men hier eindelijk verstandig geworden was. We moesten er dus echt aan geloven en onder begeleiding van diverse koekoeks en met de stichtende woorden : “bedenk wat je al gedaan hebt,  en niet wat  je  nog moet doen en met Thieu in onze gedachten, kwamen we uiteindelijk stomend boven op de col, hoogte 1119 m, aan.  Niets natuurlijk  vergeleken met de koninginne-etappe van vandaag in de Giro : de Mortirolo met mist en regen : 12 km met een stijgingspercentage van  17 of andersom. Zou overigens voor ons geen enkel verschil maken. Voor ons gelukkig ook geen herinneringsmonument zoals voor Pantani.

Echter, zoals iedere wielrenner weet, boven wacht de beloning : n.l. D’n afsinck !, Een afdaling van 31 km, kikken, kikken en nog eens kikken, ook weer niet als Bahamontes, de adelaar van Toledo, maar wel dat geweldige gevoel met de wind  in de oren en de lucht van ijskoud angst?zweet. Wel boven koud, dus ons volledig aangekleed, windvanger , trui, extra jackje, lange broek, handschoenen en helm op.Daarna volledig, zelfs Els in de Ardeche, los en stom toevallig drie kwartier later en 28 km lager gestopt in dorpje Vogué, volgens de informatie het mooiste dorpje van Frankrijk !? ( we hadden er nog nooit van gehoord ), omdat daar zo ‘n geweldig terras lag dat tevens bij een hotelletje bleek te horen. Uitermate ongedwongen gerund door drie vrolijke kerels, alles kon en de wijn vloeide rijkelijk.

29 mei, 15de dag,   Vogué <>Saint Ambroix. : 74 km

Tussen volgens Els “ miljoenen bomen” door naar een opener gebied. Het leek een simpel tochtje te worden, maar dit lekker uitrijden werd volledig verstoord door een gigantische wind :  nauwelijks tegen in te komen en dus minder kilometers dan gedacht.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Eeen fietsvriend:
    29 mei 2019
    Bon courage , nu het er op begint te lijken ……….
  2. Rob en Ciel:
    30 mei 2019
    Een prachtig verhaal over een lastig stukje van de route. Nu genieten van de mooie natuur en op naar het Canal du MIDI . Bonne route et salues😀
  3. Wilhelmus:
    30 mei 2019
    Bedenk wat je al gedaan hebt en niet wat je nog moet doen. Wat n mooie uitspraak! Heerlijk weer te lezen. Wij hebben destijds de route daar linksom genomen langs “de stoel van God” en inderdaad wat doe je Els aan met al die bossen! De weg loopt niet altijd waar je m verwacht dus maak er wat moois van samen. En hou ons vooral zo op de hoogte. Wat leuk!
  4. Jitse en Mar:
    Mooi geschreven Joep
  5. Goffe en Doetie Hoekstra:
    30 mei 2019
    weer een typische Joep en Els verhaal. de ontberingen van klimmen waar geen einde aan komt en nog het veel gevaarlijker dalen! Houden de remblokjes het wel? super knap en de beloning is groot! geniet van jullie verhaal! liefs van Doetie en Goffe
  6. Harm:
    30 mei 2019
    Zonder bomen dus meer wind! Het is maar wat je wil. Geef mij dan maar die mooie bomen! Wel knap om met volle bepakking de cols op te fietsen !
  7. Aletta:
    2 juni 2019
    Ook dit weer zo leuk om te lezen ik " reis" een stukje met je mee. Ruoms bekend in D'Ardeche prachtige omgeving, de gorges etc. Vakantieherinnering! Veel plezier verder! 😘