Baas boven baas

4 juni 2019 - Ille-sur-Têt, Frankrijk

1 juni , 19de dag , Caux <>  Sallelle d’ Aube  :  67 km

Na de eerste 7 km komen we uit bij de zaterdagmarkt van Pezenas. Van alles en nog wat en nog meer, maar wel de eerste gebraden drumstickx. Dus voor onderweg ingeslagen en heerlijk in een wijngaardje verorberd. Pezenas blijkt een mooi stadje te zijn, nu reeds druk, in het hoogseizoen niet om doorheen te komen. Twee uur rondgewandeld en de diverse “ bezienswaardigheden” bekeken : o.a. kapperszaak van Gely, en de diverse hotels.

We troffen onderweg twee Nederlanders die vanuit  Maastricht  op weg waren naar Barcelona. De eerste twee dagen in de Ardennen regen, dus onze keuze deze over te slaan was goed. De een had een toeristenbedrijf in Barcelona en een plaats 30 km verderop en de ander was een vriend die hij had gevraagd mee te fietsen. Vriend was een echte fietser, eigenlijk alleen maar “ echte “ bergen met een clubje, jaarlijks 2 á 3 keer. De ander had astma ( gekregen ) en had altijd al een keer vanuit Nederland naar Barcelona willen fietsen. Dus nu dan en met een door hem in Adam nieuw gekochte elektrische fiets : Riese-Müller, met twee elkaar aanvullende accu’s.De fiets zag er zeer simpel uit maar was een Zündapp in het kwadraat. In ecostand vloog hij al de berg op, niet bij te houden door de bergfietser. Deze laatste vond “de  babyconstructie van het Duitse echtpaar” zeer slim. Hij vertelde me twintig jaar geleden al met zijn zoontje achter op de fiets in een rieten mand ( want toen kon je kinderen niet anders  vervoeren” )  berg op en af gefietst te zijn. Toen ik dat hoorde zweeg ik stil. Ieder zijn handicap. Nog stiller werd ik, toen hij vertelde dat van zijn fietsclubje al drie mensen op elektrisch overgestapt waren en alle drie met de verzuchting : had ik dat maar 10 jaar geleden gedaan!! Sta je dan met je mooie fiets.

Vervolgens doorgefietst lang Canal du Midi.  ongelooflijk saai en wat erger was over een jaagpad waarover je nog  geen jachthond heen zou sturen. Stronken in het pad, valse schaduwen en Fransen die heerlijk ontspannen fietsten waardoor je steeds af moest remmen. Dus toen mijn nieren ongeveer in mijn oren hingen, het jaagpad verlaten en de grote weg genomen. Bij Beziers langs het sluizencomplex en verder.Sluizencomplex is heel bijzonder omdat hier met een onderlinge afstand van ca 15 meter, negen sluisjes achter elkaar liggen om het hoogteverschil van enkele tientallen meters te overbruggen. Uiteindelijk gestopt in Salelles d’Aube, B&B bij Engels echtpaar in prachtig huis gelegen tegenover een brug die Eiffel als stage-opdracht had getekend. ‘s-Avonds EC finale bekeken. Per saldo vervelend gefietst.

2 juni , 20de dag :Salelle d’Aube <>Tuchan  :  86 km

Merendeel heerlijk gefietst over grote weg door nog steeds wijngaarden en mooi boerenland. Twee venijnige klimmetjes, maar die deerden ons niet, ( beloning wacht steeds )  evenals de tramontane : de wind die volgens de locals uit het noorden komt maar feitelijk uit het westen blaast. Wat ons wel deert zijn de soms verschrikkelijke wegen/paden. Met grote gaten of sleuven, stenen/steenslag, en stukken “ hersteld wegdek” :  niet gelijkvloers opnieuw geasfalteerd en met en zonder zon steeds de vraag of daar ook weer een gat in zit. Verder voor ons de vraag : waarom men niet de hele weg opnieuw heeft geasfalteerd ipv van een legpuzzel fabriceren. Ook vandaag weer zo’n verschrikkelijk weggetje omlaag, maar alles went, zelfs een vent en een goede meid is op alles voorbereid. De Pyreneeën loeren al in de verte. Un momento dato ervoeren we een afdaling ( 10 km) en bleken we de Col d’Extrem over te zijn gefietst. Eitje, kennelijk had men geen namen meer of zijn we inmiddels redelijk ingefietst?!

Alles was complet, maar we konden een kamertje vinden boven een café, kleiner dan menig studentenkamer, maar er stond een bed en er was een douche waar Els in eerste instantie door de vastzittende deur niet meer uit kon.

3 juni , 21de dag  , Tuchan <> Ille sur Têt : 61 km

Wederom lekker gefietst met prachtige vergezichten, en de eerste sneeuw zien liggen op de nog in de verte liggende Pyreneeën. Zo hoog komen we  niet maar het loeren van deze jongens ervaren we steeds meer. Langs Tautavel, de vindplaats van de oudste mens in Europa (400.000 jaar, volgens de kenners ), hij was inmiddels vertrokken. Na omweggetje van 14 km ( weggetje gemist) kwamen we in Latour de France aan en begon een klim. Ik had geen benen, en die begonnen  pas halverwege weer te draaien. Vreemd dat je dit overkomt en even zo vreemd dat je dan op een even iets minder stijl stuk ineens weer de benen rond krijgt.ondertussen denk je : waar moet dit naar toe, want dit is nog slechts het voorportaal, morgen de echte jongens. Veelbelovend ? Onze zonnebrillen waren inmiddels op onze neuzen gaan drijven, want het was ook 31*. Vervolgens in een lange afdaling, sublieme vergezichten, prachtig om te zien maar nog verschrikkelijker om naar te kijken. Enorme ruige rotspartijen en misselijk makende diepten met dan weer een muurtje, onderbroken muurtje of geen muurtje en steeds die wind waardoor je onverwacht een oplawaai krijgt. Tempo dus behoorlijk aangepast. Toen we onderweg even  in een gehuchtje stopten, kwam er een vrouw op ons afgelopen die ons  vrolijk vertelde over haar fietstocht door Zuid India gedurende een jaar. Lekker hoofd leeg maken en opnieuw opladen gaf ze aan, terwijl ze helemaal  niet zo’n groot hoofd had. We  verbaasden ons weer : overal zitten van “die fietsers” en ook Nederlanders. Verder door tussen die ontzagwekkende natuur over de Cote d’Orgues naar de voet van de Pyreneeën, die we  morgen hopen over te steken. Uitrustend op een overdekt terras werden we overvallen door een orage, loodrechte pijpenstelen, een uur lang.De fietsen kletsnat maar wij inmiddels weer kurkdroog. Besloten niet door te fietsen, B&B geboekt en wat voor een. Ongelooflijk, dubbel zo groot huis als dat van de Engelsen, alles in Jugend Stil met moderne kust en met grote tuin en .....zwembad. Alles in perfecte staat en we hadden dit hele huis, inclusief bibliotheek helemaal  voor ons alleen. Portugese bediende wilde op onze kamer nog twee Chaisse Longue met  tafeltje neerzetten, maar dat hoefde van ons niet. Wel plaatste ze bij het zwembed nog twee ligbedden, waar ik in neer plofte. Els lag natuurlijk al in het zwembad. Weer verrukkelijk vietnamees gegeten, het is immers maandag en dan blijken de Franse restaurants in de dorpjes gesloten?! Morgen DE  PYRENEEËN ??!!!!

1. Rob en Ciel:
    4 juni 2019
    Prachtig verhaal en heel herkenbaar.
    Lagen gierend op tafel over de “deur” van Els. We zagen het voor ons.
    Vandaag toi toi met de Pyreneeën etappe
    Denk er om bij Illas links, weggetje stijl omhoog(lopen) anders heel veel om en dat na forse klim.
    Op weiland met links monument : espanje!
    Genieten en lieve groet
  2. Ad van Meer:
    4 juni 2019
    Mooi en realistisch reisverslag. Ik begin te geloven dat de fietstocht naar Rome op
    meerdere gebieden aantrekkelijker en makkelijker is. Iig veel meer echte en goede fietspaden en fietsen door een mooiere natuur.
    Zie ik dat goed?
    Ik hoor niets meer over de billen van Els en het zweepje van Joep, dus dat gaat wel allemaal goed.
    Ben benieuwd naar de Pyreneeën, houd jullie haaks.
  3. Wilhelmus:
    4 juni 2019
    Heerlijk gewoon echt fietsen zolang het kan. Tuurlijk fantastisch als je met ondersteuning mooie tochten kunt blijven maken maar daarvoor gewoon zelf blijven fietsen. Positieve effect van al die ondersteunde fietsen is dat als je nu "gewoon" fietst je juist heel bijzonder bent en met nog meer bewondering wordt bekeken als je de berg op gaat! Geniet er maar van!!
  4. Broer Ger:
    4 juni 2019
    Zoals je weet ga ik morgenvroeg ook naar het zuiden maar niet met de fiets. Maar jullie genieten want ik zie heel andere vergezichten als jullie. Geniet er maar van maar je weet wel dat het venijn in de staart zit dus voorzichtig aan. Succes !
  5. Harm:
    4 juni 2019
    Geweldig gedaan. Nu al bijna bij Spaanse grens. Joep je weet toch dat weg reparaties daar met de Franse slag gaat. Waarschuwen wel: Trous en formation,Route deformee en tenslotte Route tres deformee. Kan jaren duren voor de borden weggehaald kunnen worden. Groeten Harm
  6. Aletta:
    5 juni 2019
    Alweer verder en nav de foto's is dit niet alleen een fietstocht. Maar idd De Pyreneeen nog..... Ik weet zeker ( en hoop het) ..niet alleen het fietsen wordt mooier, maar ook de ontmoetingen, de uitzichten, de belevenissen"en dus kijk ik uit naar je mooie verslagen.
    Veel plezier en denk steeds Weer: "..die km hebben we al gedaan!" Veel liefs 🤗❤️
  7. Rindert Hoekstra:
    5 juni 2019
    Hoi Joep en Els Van wie zijn die vrouwe benen ???? Toch niet van Els !!!!!
    Mooie verhalen !!Q!
    Ik lees ze met een glimlach !!
    nog veel plezier en rustig doorgaan vr gr Rindert
  8. Ad van de Pas:
    5 juni 2019
    Bij het lezen van jullie verslagen moet ik onmiddellijk denken aan een andere held die net als jullie zo vreselijk veel moest lijden om zijn doel te bereiken. En zo ontsproten de volgende verzen aan mijn, door verbazing, getergde brein. Bezing o Godin, de man, die zoveel ontberingen moest doorstaan, wanneer hij met zijn stalen ros, met loodzware zadeltassen beladen, aan
    beide flanken van zijn, door Hephaistos zo kunstig gesmeede , frame, dat sterk genoeg was om de krachtigste stormen, die Zephyr uit het zuiden hem toeblies, te doorstaan. Onverschrokken vervolgt hij zijn tocht door door het woeste bergland van de dieprode wijnen verbouwende Galliërs . Tegen storm en regen trekt hij ten strijde om zijn geliefde Helena te begeleiden naar de woest kolkende zee van Hispania bezing, o Godin, dien held, die ondanks zijn omvang, zijn leeftijd , zijn dranklust, het toch maar presteerde het land van stierfokkende Spanjolen, die in de arena vechten voor hun leven, terwijl zij met rode mantels het agressieve dier tot razernij opzwepen , te bereiken. Zo onverschrokken trok Joep de Pyreneeën over, ravijnen en kliffen trotserend, dat alles uit liefde voor Helena, de schoonste der schonen, voor ei niets hem te veel was........... etc. etc.