Jong geleerd , oud gedaan

31 mei 2019 - Caux, Frankrijk

30 mei , 17de dag : Ambroix <> St Bouzille  :  78 km

Bij het oppakken van de fietsen, zagen we een echtpaar met een kindje : ca. 1 jaar. Door de wind van gisteren ook in hetzelfde hotel gestrand. Bijzonder omdat dit kindje met helmpje in een “mandconstructie” / annex reiswieg onder de stang van de fiets werd opgeborgen. Duits echtpaar woonde in Berlijn, had twee maanden sabattical opgenomen en en was vanuit Portugal !!!!! op weg naar huis. Constructie zag er zeer zeer weloverwogen degelijk uit en kind bleek tijdens fietsen heel veel te slapen. Tempo werd aangegeven door kind : als ‘t begon te huilen stopte men, dagelijks ca. 50 km. Tja, ik vond ‘t nogal wat,maar bedacht later dat dit  wellicht een alternatief was voor elke dag met kind in de buggie rondtouren. Als ik vervolgens op de fiets mijn gedachten laat lopen en bedenk hoe vaak je tegen een hobbel op fietst of door halve rioolbuis  resp. slecht wegdek door elkaar geschud wordt, zou ‘t me niet verbazen als het kindje later wellicht wat verward zou zijn, ook al had het een helmpje op. Anderszins : een kangeroejong springt ook zijn verdere leven vrolijk rond of lijkt dit maar en komt dat ook door het springen van zijn moeder tijdens de dracht en had ‘t graag anders gewild?!  Maar, afgezien hiervan, hoe doe je dit met voedsel, verschonen,Sesamstraat, c,a ,kortom ik had door moeten vragen. Verdere gedachten : baby-schudden is in Nederland verboden, in Duitsland kennelijk niet,  Europese richtlijn is er kennelijk ook  niet, vandaar .....

Vervolgens op pad door het heuvelende  boerenland, makkelijk fietsend ook al was het veel klimmen en stijgen, interval en daar zijn we niet zo tuk op. Nog steeds veel wijngaarden met daarbuiten de garrique : het doornachtig struikgewas met een sterke geur van tijm en rozemarijn. Aan het eind van de middag met van blijdschap juichende Els uit de Ardêche het departement van de l’Herault binnen gefietst, langs de Grotte de Demoiselles. Zeer bezienswaardig, maar, fietsbarbaren als we zijn, niet meer als je vergelijkbare al eerder gezien hebt en het enige dat mij daarvan bij gebleven is dat stalagmieten staan en stalactieten hangen!!  De eerste cypresjes verschijnen en ook het eerste fruitstalletje fietsen we niet voorbij. In verband  met Hemelvaart zeer tegen onze gewoonte laatste! kamer gereserveerd bij chambre en table d’hote. Gastheer begroette ons met de uitroep “ Quels beaux velos“ en bleek in januari/februari wereldfietser te zijn :  China, Filippijnen, Vietnam, Chili, Nicaragua, amerika : route one met zijn. Rouw, Senegal, TIwN het mooiste fietsen etc. Vertelde dat de Fipppino’s het meest vriendelijk zijn en dat je daar kosteloos  in politiebureaux kon slapen met voeding en al. In Thailand idem dito in de tempels. Bij het eten kregen we een extra portie want we moesten goed eten.

Quels beaux velos !!! Ja dat moet toch ook even gezegd worden: die man heeft volkomen gelijk. Wat een fietsjes, meermalen krijgen Els en ik de indruk dat die wel verder willen maar gehinderd worden door de berijder. Ze lopen als een treintje, volledig stabiel, dat met name in de afdaling een enorm benodigd betrouwbaar gevoel geeft en avec le vent en poupe helemaal  een genot.  Nog steeds heel blij dat John Knoops in Mierlo ons deze fietsen destijds heeft aangeraden en even blij met het liefdevolle deskundige onderhoud door Peet. Morgen verder door de  l’ Herault, kamer al gereserveerd want heel Frankrijk krioelt al of niet hemelvarend en route door elkaar.

ter oriëntatie  :  we zitten vanavond 30 km westelijk van Nîmes

31 mei, 18de  dag , Hemelvaart : St. Bouzille <> Caux  :  67km

Door gastheer op de fiets uitgeleide gedaan uit dorp. Vertelde toen we langs de gesloten kerk kwamen, dat alle kerken in de region gesloten werden of waren en  hun huidige functie die van zendmast was voor de diverse telefoonmaatschappijen. Sic transit gloria mundi  , dacht ik. We moesten een keuze maken tussen zware , 12 % of lichte , 6 % route. Halverwege de route dacht ik toch op de zware te zitten, want ‘t was weer puffen, maar de kopvrouw  van een damespeletonnetje met ploegleider verzekerde me dat we op de lichte  route zaten. Op haar vraag waar we naar toe gingen ., vezekerde ze ons verder dat de Pyreneën superbe vue waren maar onmogelijk om te fietsen. Merci pour cette affabable information, madame en verder in de klim. Ook hier wachtte weer de beloning, een afdaling van 10 km, prachtig, volgens de beschrijving zelfs betoverend mooi,maar je moet je ogen natuurlijk wel op de weg houden. Helemaal opgewekt geland in St. Guilhem le Desert., een bedevaarts/pelgrimsdorpje á la Vezelay.

Guilhem heeft een bijzondere geschiedenis. Guilhem, geboren in 755, was een kleinzoon  van Karel van Martel.Hij groeide op met de zonen van Pepijn de Korte,met wie hij met de oudste, de latere Karel de Grote een hechte vriendschap sloot.  Na krijgsoverwinningen  wordt hij raadsadviseur van hem en begeleidt Karel op zijn reis naar Rome, waar Karel, zo wil het verhaal, een relikwie van het kruis ontvangt dat Karel, als Gulhiem zich uit zijn drukke leven wil terugtrekken, aan hem geeft. Op advies van zijn vriend, Benoit d’Aniane, de stichter van de Benedictijner Orde, sticht hij hier een klooster. Na zijn dood groeide de abdij uit tot een waar bedevaartsoord. De reden dat ik hier wat uitgebreider op in ga, is dat wij deze Abdij onmiddellijk herkenden als Compostela gerelateerd. We kwamen twee pelgrims tegen en de sfeer in de abdijkerk herkenden wij weer direct van onze Compostelatocht. Sereen. Els heeft in deze kerk weer haar Lascia ch’io pianga  gezongen. Verder ontmoetten we in dit bijzondere dorpje een accordeoniste die voor Els haar talenten botvierde.(zie video met geluid). Bijzonder toch. Vervolgens verder in de afdaling, heerlijk, tot we weer bij een klim kwamen die we niet verwacht hadden. Dus ellende, met name omdat deze aan het eind van de middag bleef duren. Maar ja,’t kan niet altijd feest zijn. Chambre d’Hôte bij voormalige ballerina, in prachtig huis met allemaal  Art Deco.  Morgen na 8 km Pézenas, stad van Moliëre , ook wel het Versailles van de Languedoc genoemd. Weer slaapplaats vooraf reserveren met TV voor Europacupfinale!!

1. Broer Ger:
    1 juni 2019
    Ik wil je bij deze reeds laten weten dat ik je verslagen met belangstelling lees en ze erg waardeer. Wat weet je toch veel !?
    Leuke mensen die je onderweg ontmoet. Hoeveel km moet je nu nog fietsen ?
    Volgende week ga ik woensdag naar Cis.

Succes en groetjes uit Vleuten.
  2. Ad van de Pas:
    Test
  3. Ad van de Pas:
    Test
  4. Aletta:
    2 juni 2019
    Wat een fijn verslag om te lezen weer! Maar die foto's geven (sorry) een nog duidelijker beeld van alles weer. Nee fijn hoor al die belevenissen, dat zingen de ontmoetingen!! Jullie " genieten" echt wel. En fietsen is je lust en je leven !! Toch?! Ga door en ervaar alles wat je voelt, ziet, ruikt en hoort! Veel liefs vanuit zonnig Kollum.
    Ps. Ik stap zo ook op mn fiets! 🌞🍎🍌🍼🚲😘
  5. Aletta:
    2 juni 2019
    Ps. Trouwens geweldig die mijmeringen van jou over dat kind en Dtsl.! Maar wie weet wat die mensen met dat kind over jullie wel niet voor zorgen maken! Of idd. over jullie geweldige verhalen schrijven en / of vertellen aan hun volgers! 🤗😜
  6. Annemarie en Pieter:
    2 juni 2019
    Joepels,prachtig dat dat kindje in constructie op de fiets,nog nooit van gehoord,ondanks heuvels,belemmeringen,lijkt mij prachtig.Geweldig dat zingen van Els in een dorpskerk,en die kruiden,tijm,basilicum,daar moet je je op letten,dat geeft jullie energie op de fietsreis,en Joep je kan prachtig verhalen.Nou veel plezier vanuit een prachtige zonnige tuin in Leeuwarden.
  7. Harm:
    2 juni 2019
    Wat een mooi stadje is Pezenaz hé. Al gesticht tijdens de Romijnen. Later bekend van de lakensestoffen handel. De stoffen werden gemaakt in Clermont-l’Herault(ten zuiden van Lac du Salagou).Fiets ze weer, heel moedig al doe cols !
  8. Goffe en Doetie Hoekstra:
    3 juni 2019
    De verhalen zijn heel beeldend en ook heel mooi een stukje geschiedenis, wat vaak heel verhelderd werkt. Mooi Els dat je weer zo gezongen hebt.
  9. Bep Baars:
    3 juni 2019
    Joep, tussen alle bedrijven door zijn je verhalen een hele verademing. Je bent in staat om de lezer mee te laten kijken, en dan bedoel ik buiten de foto's om. Je beeldspraak is zo helder en duidelijk dat ik op deze manier gewoon met jullie mee fiets... Dikke knuffel voor jullie beide vanuit Eindhoven, op naar het vervolg....