Montée de Saint Joseph

27 mei 2019 - Soucieu-en-Jarrest, Frankrijk

26 mei , 12de dag , Givors<>Tain l’Heritage : 86 km

Op weg langs de Rhone. Makkelijk fietsen dus de fietsjes wilden wel. Tot het moment dat er iemand kennelijk besloten had dat  die kleine rioolbiizen ook voor de helft op een stuk traject gebruikt kunnen worden als afwatering voor het fietspad. De eerste keer dender je daar door heen, en de volgende vier keren ben je redelijk voorbereid, maar het is niet goed voor een fiets en nog minder voor mijn humeur. Na vijf keer hield het op, maar je gaat anders fietsen. Bij de eerste stop kreeg Els om 10.30 u. ‘s-ochtends een witte roos met korenaar in haar handen gedrukt. Het “fête de mamam” en zij zag er kennelijk moederlijk uit. Met de roos weer verder , door een fruitgebied en met veronderstelde permissie van de fruitboer wat kersen uit een boom geplukt die er heel verleidelijk bij hingen.Jantje met zijn pruimen kan ik me nu ook beter voorstellen!! Verder presteerden we ‘t ondanks gps en routeboek totaal verkeerd te rijden > door de snelheid een punt gemist natuurlijk?! < en zijn we een boerenerf opgereden om de weg te vragen. Bleek een logis de ferme te zijn voor Polen, van wie een ons te woord stond. Omdat we nogal gecompliceerd afgedwaald waren, bracht hij ons op zijn stepje vooruit rijdend terug op de route. ‘s-Avonds in Tain l’Herault nog even langs gereden bij de voormalige??!  wijnhandelaar “ Le  Chapoutier” van mijn broer. Inderdaad een zeer bijzondere winkel, jaren vijftig uitstraling. s-Avonds heerlijk gegeten met een mooie St.Joseph, mijn patroon, mag toch een keertje, nie dan ? , zeker als je de volgende dag de eerste echte bergetappe in de kuiten krijgt.

27 mei , 13de dag , Tain l’Heritage <>Le Cheyhard : 56 km

Eerste gestage klim van 7 km, ging redelijk maar daarna was ineens de lucht uit de pijp. Verder borrelde mijn hoogtevrees op door de geweldige diepte waarlangs je fietste en waarin je keek afgeschermd met lage muurtjes. Loden benen met poeder in de kuiten, niet vooruit te branden. De speciaal aangelegde dolce via om de klim via de hoofdweg te ontwijken,  bleek voor ons een rotpad, loslIggend grind, door bos, kortom halverwege afgedaald naar hoofdweg. Met als slotconclusie dat dolce via wellicht toch beter was geweest. Kwamen om vijf uur bij een hotel dat om zes uur open zou gaan. Dus alvast inkopen voor morgen gedaan en om zes uur terug. Geen kip, zelfs geen coq te zien en uiteindelijk met geluk weer kamer bemachtigd. Immers de eerste 20 km waren er alleen maar campings. Morgen hopelijk beter.

Bij Els speelde deze dag haar weerzin voor bossen eindelijk weer eens goed op. Ik had dit al eerder verwacht. Voor wie ‘t nog  niet weet : zij houdt niet van bossen en indien er drie bomen bij elkaar staan, wordt zij,eufemistisch gesproken, licht humeurig, hetgeen overigens absoluut niet haar stijl is. De hele tirade krijg ik en de couleur locale dan over me/zich heen :  ineens van achteren :“ dit is  niet mijn gebied, verschrikkelijk, wie gaat hier  nou wonen?, bomen , festival des humoristes : nou, kan ik me niet voorstellen, dolce via : hoe verzinnen ze het, nou d’r valt hier weinig te lachen, te veel groen, dieptes, ik voel me hier opgesloten, het enige wat ik hier denk  : wegwezen hier,, village de carectère : dat wil ik wel eens even zien, dat is wel mooi, dat weiland dan ; we komen hier nog wel eens terug : nou neen, niet met mij!! Ik moet plassen : á vous le terrain madame!! Heel herkenbaar voor mij en als ‘t echt te erg wordt, ga ik vijftig meter voor haar fietsen. Desondanks of zelfs dankzij : nog steeds heel gezellig samen.

1. Cis Smits:
    28 mei 2019
    Ja, die heuveltjes daar!!! Gewoon flinke vent en vrouw zijn en doorfietsen! Niks te hoogtevrees etc. …..!
    Maar ja aan alles komt een end en is er ergens ook wel weer
    een hotel te vinden!!
    In ieder geval veel plezier en ga zo door!
    Groetjes uit een zonnig Nice!
  2. Wim van Stiphout:
    28 mei 2019
    Ik nomineer je om het boekenweekgeschenk te schrijven Joep!
  3. Rindert Hoekstra:
    Nou Wim als je hem nomineer krijg je onze stemmen !!!!!! Rindert en Annie
    Joep en Els nog veel sterkte !!!
  4. Jitse en Mar:
    28 mei 2019
    Ik zal jullie maar niet uitnodigen voor een rondje Veluwe. Dat overleeft Els niet.
  5. Jos Deckers:
    28 mei 2019
    Veel sterkte; we herkennen veel van onze tocht naar Rome langs de rivier de Arno; prachtige natuur maar onfietsbaar pad maar troost je: het kan alleen maar beter worden!
    Hartelijke groet, ook van Liesbeth
  6. Aletta:
    28 mei 2019
    Lieve Joep en Els. Respect hoor! Zo'n stijl klasse en dat na al die. "Ellende".
    Jullie deden dit toch zo graag?!!
    Houd moed de euforie komt altijd achteraf.........maar jullie schieten al lekker op! Veel plezier 🎉🚲🚲
  7. Annemarie en Pieter:
    29 mei 2019
    Joepels,mooie beschrijving,ik zie jullie fietsen,zandpaden met buizen langs de weg waar je over en tussen moet fietsen.17.00 uur aankomen,terwijl 18.00 uur het hotel opent,dan maar even alvast een kippetje halen,en Els fietsend door het bos terwijl zij niet van bomen houdt.Ik zie het voor mij,ik denk haast ik zou daar ook wel willen fietsen,zon,dorpjes,heuvels,vergezichten,heerlijk vrij en van alles beleven.Goed hoor,geniet ervan en heb het leuk met elkaar
  8. Julie Sarvari:
    29 mei 2019
    Love the pictures and stories to go along with your travels. Enjoy!!

Probably about 15 Years ago I worked with someone who has written several books. I have copied and pasted the title to follow which I think you would like. It is full of wacky and sometimes dark humor as well as the mental, physical, and emotional challenges that he had to work through on one of his many biking adventures. This is one of his many books to choose from. I don't think it has ever been translated but if you feel like reading an English book about something you love doing here is my recommendation.

The Adventures of Coconut Head: One Big Bodacious Bike Trip by Ted Schredd