‘t Moest er toch eens van komen !?

27 mei 2019 - Givors, Frankrijk

25 mei, 11de dag , Montmerle<>Givors  : 84 km

Over de racefietsroute op weg naar Lyon. Ging inderdaad heel snel want om 14.30 u. kwamen we al in Lyon aan, de 2de stad van Frankrijk,  na onderweg  eenden die aan een ralley bezig waren, ingehaald te hebben. Tot onze verbazing  bleek er een schitterende fietstunnel onder de stad door te lopen, waardoor je onmiddellijk aan de Rhone staat. Werkelijk prachtig, met ( voor mij afschuwelijke) spirituele? muziek, filmbeelden op de wanden en vele elektrische stepjes  waarop de toeristen deze tunnel doorkruizen. Voor Lyon kennelijk op dit moment een hype, want het krioelde ervan. Ons viel onmiddellijk op dat overal heel veel politie stond, in groepen van ca.tien man, volledig in vechttenue uitgerust, die zich opeens weer verplaatste. Els vond dit erg  “unheimisch” , later zagen we op de Franse TV steeds de foto voorbij komen van “attaque”-pleger van de dag ervoor op wie een klopjacht gaande was. Op weg naar Lyon hadden we er wel over gesproken, geen reden tot verlegging koers, maar als je dan vervolgens overal politie ziet, maak je weer een klik. Back to reality. Sfeervolle stad, heel druk, met een hypermodern Evoluonachtig gebouw aan het water met daar langs een hyper moderne brug en natuurlijk terrassen , kerken, c.a.

Na 3 uur doorgereden waar we op onze route regelmatig “Famille Syrie” tegenkwamen. Vluchtelingen, die aan de kant van de weg zitten en je alleen maar aankijken, dus niet bedelen. Met een van hen een gesprek proberen te voeren. Vader, twee maanden hier, die met kinderen liever naar Spanje wilde omdat daar een kennis al zat. Uitzichtloos, als je dat ziet, de hele dag niets doen, terwijl je dat wel wil.

Het moest er natuurlijk van komen : de eerste regen : plotseling overvallen door een overdrijvende plensbui die we aan zagen komen, dus Els weer in haar combi naar haar favoriete plekje. De bui over laten trekken en verder in de nasleep, “ de koers trekt verder” dus kletsnat en gladde remmen in enige hotel beland.  ‘s- Avonds weekendkranten gelezen. Pizzabakker was met vakantie, morgen met droge kleren weer verder.