Saai begin

17 mei 2019 - Eindhoven, Nederland

Allo,allo, hier zijn we.

Inmiddels aanbeland in Commercie, 60 km na Verdun, met 350 km in de benen. Morgen richting Langres. Deze eerste km’s waren saai, vanuit Dinant langs de Maas en door armoedige,  verlaten troosteloos  ogende dorpjes waar je ,als je al iemand zag, het oude mensen waren. ( van onze leeftijd !! ).

13 mei : 1e dag , Dinant<>Haybes , 60 km

Om 13.30 u. in Dinant vertrokken, na in de trein een vrolijk gesprek met de conductrice gehad te hebben, die juist 2 dagen terug was van een maand wandelen in Tibet. Geen fietsland zei ze en ze had met name last gehad van de ijle lucht. Verder wlde ze dgenlijk. Et ons mee, want het leven in Dinant e.o. was heel saai, plat niets te beleven  en alles met piketstokjes bepaald, terwijl in TIbet  alles zo vrij was. Kun je ook anders over denken merkte ik op. TOen wij met onze fietsen uitstapten frommelde ze nog gauw haar mailadres in onze handen, want ze wilde graag op de hooge blijven.  60 km.

14 mei , 2e dag , Haybes<>Sedan , 115 km

Verder langs de Maas, infiesten, uiteindelijk 115 km tot Sedan. Doordat Garmin ‘t op z’n heupen  kreeg, was ‘t enige opwindende dat we 30 km omgefietst hebben en Els begon te klagen over zere billen.

15 mei , 3e dag , Sedan<>Vacherauville , 107 km

In Sedan de volgens de verhalen grootste vesting in Europa aanschouwd. Inderdaad gigantisch overweldigene fortificatie in centrum.Vervolgens Verder langs de Maas en ook het binnenland in. Zeer voorkomende fietser bracht ons naaar een dorpje met een bakker, bleef om de bocht wachten tot we uitgegeten waren en bracht ons terug op de route. Een kleine omweg naar Stenay met het grootste biermuseum in Europa en vervolgens door naar Verdun. Omdat Verdun 25 km bleek te liggen dan aangenomen, fietsten we tot 20.00 u. Onderweg stopten we bij een echtpaar dat met verrekijkers in het veld stond te kijken: er bleken twee dassen over de akker te scharrelen.

Een kwartiertje later werden we in een dorpje door de man opgevangen met de mededeling dat hij van ons bij het aan komen fietsen foto’s had genomen, te plaatsen in de Journal de la Meuse, een touristisch Frans fietsblad. Op het laatste moment gezien dat het gesloten hotel een restaurant had, waar we nog een kamer konden krijgen, anders was ‘t doorfietsen naar Verdun geweest.  Vacherauville : 107 km , en de billen van Els waren weer aan het gloeien.

16 mei , 4de dag , Vacheruaville<>commercie , 73 km

Naar Verdun, monument weer bekeken en verder door het boerenland, eindeloos leeg met enorme koolzaadvelden en grijze dorpen. Tevens knekelvelden “ la Lorraine au coeur de l’ Europe” , waar al vele oorlogen gestreden zijn. De Fransen en de Duitsers deden het kennelijk bij voorkeur hier als ik e.e.a. goed begrepen heb. De resten van honderduizenden soldaten liggen hier een te worden met de bodem. Elk jaar als de boer ploegt, komen er weer resten uit dit macabere verleden naar boven. Memento mori.

Wel  bijzonder dat we bij het uitrijden van Verdun, waar we even ons stonden te oriënteren, de man weer tegenkwamen die ons gisteren voor zijn huis naar het hotel had  verwezen. Bleken wij voor zijn kantoor te staan, dus kwam hij even naar  buiten. Gestopt in Commercie, een plaatsje dat tijdelijk de residentie van  koning Stanislas van Polen was en q.q. door hem is verfraaid. Inderdaad een aardig paleis met enkel mooie pleinen “á la Nancy”. 73 km en dus vroeg In hotel EN tijd om huldiging van Ajax te bekijken,  en een eerste aanzet voor dit blog te maken en last but not least “ de billen van Els (dbE) rust te geven!!

Ik probeer  nog  wat foto's te plaatsen, en verder : volgende bericht komt als er weer iets te melden is.

Saluts ,  Joepels

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Eeen fietsvriend:
    17 mei 2019
    Over billen-van wie ook- wil ik niets meer lezen; en inderdaad: waar blijven de foto's ?
  2. Rob en Ciel:
    18 mei 2019
    Het wordt nu steeds beter en de natuur ook steeds mooier. Fietsen jullie “Langs oude wegen” of “onbegrensd fietsen ri Barcelona”? Of eigen route?
    Leuk om te volgen waar jullie zitten
  3. Wilhelmus:
    18 mei 2019
    Jullie moeten duidelijk nog op gang komen. Wel heerlijk om te lezen zie jullie zo voor me! Maak er wat moois van samen en houd ons op de hoogte! Bon voyages!
  4. Broer Ger:
    18 mei 2019
    Els , die Joep van jou heeft het maar steeds over jou billen en ik
    vind ook dat je die hebt, maar Joep kent die al lang en ik zou als ik jou was zo nu en dan maar 'ns omkijken of hij jou wel kan volgen, vandaar dat hij daar gebruikt van maakt. Dus rustig aan maar.
  5. Jitse en Mar:
    18 mei 2019
    Leuk om van jullie tocht te horen. En Els: sterkte met de rode billen want dat Is pijnlijk.
  6. Annemarie en Pieter:
    18 mei 2019
    Elsjoep,ik zal maan niet beginnen over billen en kuiten,een beetje bil of kuit wordt door het vele fietsen degelijk gevormd.leuke verhalen hoor,wij zijn jaloers en kunnen alles volgen.Annemarie en Pieter.
  7. Cis Smits:
    18 mei 2019
    Ja, het is wat met dat fietsen. Zonder billen kun je niet en als ze rood zijn worden ze vanzelf ook bruin of is dat alleen met kuiten?? In ieder geval sterkte er mee! Naar Langres zal ook niet zo interessant zijn wat de route betreft, maar sla je er maar doorheen. In Langres kun je in ieder geval in de grote en mooie kerk een kaars opsteken. Va bene!!
  8. Harm:
    18 mei 2019
    Het gaat dus best goed. Zijn jullie de uierzalf vergeten? Anders vette crème kopen! Succes!Ter stimulatie:Langres is een mooie stad !
  9. Aletta:
    19 mei 2019
    Leuk hoor zo'n verhaal! De kop is eraf en nu gaat het alleen maar beter worden.... Belevenissen, verrassingen, mooie route en dorpen, bakkers, boeren en ....kijk maar.Jullie mogen nog wel even door.
    Veel plezier 😘
  10. Andre:
    19 mei 2019
    Hallo Joep en Els, zie dat je de reislogger onder de knie begint te krijgen. Je kunt foto's en video's uploaden en ook de kaart aanzetten dat kunnen we jullie route volgen. Veel plezier en tot hoors.
  11. Ad van Meer:
    20 mei 2019
    Gelet op mijn ervaring, Nijmegen-Rome, had ik jullie Zwitsal babyzalf geadviseerd, elke ochtend en avond liefdevol insmeren.
    En Joep, je moet dat zweepje ook maar van je stuur halen en gewoon Els in het wiel volgen.
    We blijven het volgen.
  12. Mai.:
    20 mei 2019
    Heb net de foto van Emma gestuurd, die vandaag geslaagd is met de "fiets kursus", ja dat doen ze zo in Toronto. Volgend jaar zal ze jullie op de hielen zitten.
    Ja ik heb ook zitten denken aan de billen van Els. He Joep hoe is met die van jouw!!
    Ik ben het helemaal eens met de zwitsal behandeling.